onsdag den 21. september 2011

Den beskidte Gringa i svømmehallen

Tror lige jeg har haft en af de mest ubehagelige oplevelser på min rejse indtil videre - ubehagelig på en anden måde end mistet sovepose og tåregas. Da jeg ikke kan løbe havde jeg besluttet at tage i svømmehallen og efter at have købt billetter i går skulle det så være her til morgen. Hvad jeg ikke vidste var, at udstyrskravene er lidt anderledes end i dk.

Det startede med at dame i omklædningsrummet kiggede mærkeligt på mig og spurgte om jeg da ikke havde badesandaler - for man forurenede jo vandet med sine beskidte fødder når man gik fra gangen og ind i svømmehallen - nej det havde jeg ikke men jeg sagde jeg ville købe nogen inden næste gang. Da jeg kom ind i svømmehallen og begyndte at svømme kunne jeg godt se at der var forskel på mig og alle de andre 40-50 mennesker i bassinet:
1) jeg trak gennemsnitsalderen og ikke mindst gennemsnitsvægten betydeligt ned idet størstedelen af forsamlingen var midaldrende/gamle mennesker med lidt ekstra på sidebenene.
2) jeg ejer ikke en badedragt og har ikke gjort det i 10 år og min fine røde bikini var måske nok en kende mere strandagtig end de andres outfit
3) Det vigtigste af alt: jeg bar ikke BADEHÆTTE - denne klamme, ubehagelige plasticdims som jeg ikke har iført mig i noget der ligner 15 år er åbenbart påkrævet her og min manglende badehætte blev da også genstand for megen opmærksomhed; i løbet af de 25 minutter jeg var i vandet kom 6 mennesker hen til mig og sagde at jeg altså skulle have en - jeg smilede pænt og sagde jeg ville købe en men endte efterhånden med at blive rigtigt irriteret og føle at alle kiggede på mig og at jeg hørte ordet badehætte på spansk hele tiden - det var faktisk ret ubehageligt. Efter 20 minutter kom bademesteren hen til kanten hvor jeg stod og sagde til mig at jeg skulle have en badehætte - han var rigtigt flink og sagde det var ok for i dag men at jeg skulle købe en til næste gang - en mand blandede sig men jeg fattede ikke hvad han sagde. Jeg lovede jeg ville købe en og svømmede en bane mere, men havde det ikke ret godt og besluttede mig for at nu ville jeg ikke "forurene" vandet mere - følte virkelig at jeg var et forstyrrende element - så gik op og på vej ud spurgte bademesteren om jeg var færdig - jeg valgte at være ærlig og sagde at jeg følte alle kiggede på mig så jeg ville vende tilbage med en badehætte en anden dag.
Og hvad kan jeg så lære af dette???
Jeg ved fra forskellige mennesker jeg har snakket med at Chilenerne er meget optaget af ikke at blive syge (der er apoteker på hvert andet gadehjørne) så det giver mening at de finder det forstyrrende når jeg ikke opretholder standarterne forbundet med hygiejne i bassinet - det skal dog hertil siges at de kvinder jeg så i omklædningsrummet havde deres badetøj på under tøjet og ikke tog det af og vaskede sig inden de gik ind i bassinet - hvilke jeg (efter danske standarter) vil mene er uhygiejnisk. Derudover har jeg læst mig frem til at en af standarterne for "det gode menneske" her er et menneske med orden i sagerne - man kan således sige at jeg repræsenterede en "uorden" og dermed ikke var velkommen i det gode selskab - det var i hvert fald det jeg følte! Så summa summarum - mega ubehageligt, men lærerigt og i morgen vil jeg købe både badesandaler og badehætte - en rød en hvis jeg kan finde det bare for at provokere lidt :) Nu vil jeg tage på marked og købe ind, til undervisning kl 14 og igen til foredrag kl 18 - i morgen er der strejke - men det er uvist hvor stor den bliver, men med dte skal jeg i hvert fald.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar