lørdag den 3. september 2011

Blandede fotos

De Fantastisk smukke Andesbjerge øst for Santiago - det øverste billed er en lidt dårlig udgave af hvor flot det er om aftenen i solnedgang. Det er desværre blevet koldt igen (14 grader om dagen og minus 2 om natten så tæerne er ved at fryse af, for der er kun 1 stik der virker på værelset så må vælge mellem varmeblæser om computer og computeren (Lullu) vinder som regel!

I dag og igår var jeg i Parque por la Paz (parken for fred) som ligger på den grund hvor torturcentret Villa Grimaldi lå. Inden overgangen til demokrati blev bygningerne, hvorigennem omkring 4.500 havde gået og minimum 227 mistet livet, revet ned af militæret for at skjule beviser. I dag er det lavet om til et mindested, med bl.a. skulpturer - en væg hvor navnene på de dræbte er skrevet og en mindelund og en rosenhave. Rosenhaven var der også da stedet blev benyttet som torturcenter, men det er nye roser, da de oprindelige også blev ødelagt af militæret. Hver enkelt rose symboliserer en kvinde der døde her ( mener jeg nok, har så mange data i hovedet) og navnene er som det ses på billederne placeret ved hver rose. Jeg syntes selve parken var for overlæsset, men rosenlunden rørte mig - det bliver så konkret når hvert navn står der i de afklippede roser. Håber jeg kan nå at se dem blomstre senere på året.
Til sidst en lille kuriositet på den vej jeg bor på - havde overvejet at købe en cykel for at spare penge på transport men det er simpelthen for farligt - se selv nedenfor hvad der tilsyneladende er fart guideline i farlige sving!

Det var alt for nu, jeg har spist sushi - pænt ringe, er i gang med at vaske tøj og i morgen skal jeg til fødselsdag hos Alexandra - Datteren til hende jeg bor hos - forinden vil jeg bage kanelsnegle i en gasovn!

Ingen kommentarer:

Send en kommentar